Johtokunnat

Johtokunnat auttavat ja tukevat osaamisellaan eri yksiköiden työskentelyä. Johtokunnat ovat yhteisen kirkkovaltuuston nimeämiä luottamuselimiä. Johtokunnassa tulee olla edustettuna alan asiantuntemus.

Yhteisten tehtävien eri toimialoilla on johtokuntia tai  asiantuntijaryhmiä sen mukaisesti, mitä yhteinen kirkkovaltuusto ja yhteinen kirkkoneuvosto toimikautensa osalta päättävät.

Johtokunnat toimikaudella 2023—2026:

Johtokuntien tehtävät

Kaikilla johtokunnilla on samat, Tampereen ev. lut. seurakuntayhtymän hallintosäännössä määritellyt tehtävät:
  1. johtaa, kehittää ja valvoa toimialansa työtä
  2. toimia yhteistyössä seurakuntayhtymän seurakuntien ja muiden yhteisten tehtävien yksiköiden kanssa
  3. hyväksyä osaltaan toimialansa toiminta- ja taloussuunnitelma sekä talousarvio
  4. vastata toiminta- ja taloussuunnitelman sekä talousarvion toteutumisesta
  5. hyväksyä osaltaan toimintakertomus
  6. ottaa ja irtisanoa toimialansa viranhaltijat ja työntekijät johtavaa viranhaltijaa lukuun ottamatta
  7. tehdä esityksiä ja antaa lausuntoja toimialaansa koskevissa asioissa yhteiselle kirkkoneuvostolle ja muille toimielimille
  8. huolehtia osaltaan toimialansa yhteyksistä kirkon ja yhteiskunnan toimijoihin
  9. tehdä toimialaansa koskevat sopimukset talousarvion puitteissa
  10. kuulla tarvittaessa asiantuntijoita toimialaansa kuuluvissa asioissa ja asettaa tarvittaessa asiantuntijaryhmiä
  11. suorittaa muut yhteisen kirkkoneuvoston sille antamat tehtävät

Yhteinen kirkkovaltuusto voi johtokunnan valitessaan tarkentaa ja lisätä sen tehtäviä. Yhteinen kirkkovaltuusto valitsee johtokunnan jäsenet. Johtokunnan kokouksista laaditaan pöytäkirja, joka toimitetaan tiedoksi yhteiselle kirkkoneuvostolle ja seurakuntaneuvostoille.

Lisätietoja: Johtokuntien johtosääntöjen hyväksyminen ja johtokuntien valitseminen 1.1.2023–31.12.2026.