Seitsemän ihmistä istuu kokouspöydän ääressä läppärit edessään ja he katsovat yläviistoon.
YKN 16.2.2023. Kuvassa (vas) Kalle Mäki, Matleena Kallinen, Tytti Lindroos; Ville Vuolanto, Leena Rauhala, Tiina Eskelinen ja Arttu Vuori. Kuva Hannu Jukola

Yhteinen kirkkoneuvosto johtaa, valmistelee ja esittelee

Yhteinen kirkkoneuvosto (YKN) on yhteisen kirkkovaltuuston alainen valmistelu-, toimeenpano- ja hallintoelin. Tampereella siihen kuuluu puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan lisäksi 9 jäsentä.

Yhteisen kirkkoneuvoston tehtäviä

• johtaa seurakuntayhtymän hallintoa, taloutta ja omaisuuden hoitoa
  • johtaa ja edistää seurakuntien yhteisiä tehtäviä
  • valmistella yhteisessä kirkkovaltuustossa käsiteltävät asiat
  • valvoa yhteisen kirkkovaltuuston päätösten laillisuutta ja huolehtia kirkkovaltuuston päätösten täytäntöönpanosta
  • myöntää hakemuksesta vapautus kirkollisverosta
  • valvoa seurakuntayhtymän etua, edustaa seurakuntayhtymää sekä tehdä sen puolesta sopimukset ja muut oikeustoimet
  • yhteisen kirkkoneuvoston valtaa on hallintosäännössä siirretty myös johtokunnille ja seurakuntayhtymän johtaville viranhaltijoille
  • Seurakuntayhtymän hallintosääntö

Kokoukset

Vuonna 2024 kokoukset ovat 11.1., 8.2., 29.2., 21.3., 18.4., 7.5. (ti), 6.6., 15.8., 5.9., 3.10., 31.10., 21.11. ja 12.12.

• kokoontuu pääsääntöisesti joka kolmas viikko paitsi kesäkuukausina
  • kokoukset eivät ole julkisia
  • kokouksiin voivat osallistua läsnäolo- ja puheoikeudella myös yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtajat, seurakuntien valitsemat nuorten vaikuttajien edustajat, kirkkoherrat ja yhteisten tehtävien johtajat
  • asioiden esittelijöinä toimivat yhtymäjohtaja ja  yhteisten tehtävien johtajat oman työalansa asioissa.

Esityslista

Yhteisen kirkkoneuvoston esityslista julkaistaan vuoden 2024 alusta lähtien kirkon yhteisessä palvelussa noin viikkoa ennen kokousta.

Esityslista poistetaan, kun kyseisen kokouksen pöytäkirja julkaistaan.

Yhteisen kirkkoneuvoston esityslistat

Pöytäkirjat

Yhteisen kirkkoneuvoston pöytäkirjat julkaistaan vuoden 2024 alusta lähtien kirkon yhteisessä palvelussa.

Yhteisen kirkkoneuvoston pöytäkirjat 2023 eteenpäin

Tuoreimmat pöytäkirjat