Pöydälle on asetettu perunkirjoitukseen liittyviä asiakirjoja.

Virkatodistus ja sukuselvitys

Virkatodistuksen antaminen edellyttää aina hyväksyttyä käyttötarkoitusta, kuten perunkirjoitusta, perinnönjakoa tai pankkia varten hoidettaessa kuolleen henkilön raha-asioita. Virkatodistuksen sisältö riippuu käyttötarkoituksesta.

Virkatodistuksia on kahden tyyppisiä:

• Henkilökohtaiset tiedot sisältävä virkatodistus eli niin sanottu elää-todistus
  • Sukuselvitysmuotoinen virkatodistus, joka on tietosisällöltään laaja. Perunkirjoitusta varten kuolleesta henkilöstä tarvitaan sukuselvitysmuotoon laadittu virkatodistus, johon merkitään henkilön tietojen lisäksi puoliso ja lapset sekä muuttotiedot.

Elossaolotodistus

• Elossaolotodistukseen merkitään henkilön perustiedot. Siihen voidaan käyttötarkoituksen mukaisesti tarvittaessa lisätä tiedot aviopuolisosta, lapsista tai vanhemmista.

• Suomen ev.-lut. kirkon jäsen ei yleensä tarvitse itsestään erillistä elossaolotodistusta vanhempansa perunkirjoitukseen.

Muiden kuin ev.-lut. kirkon jäsenten on tilattava elossaolotodistus omalta rekisterinpitäjältään, esim. ortodoksisesta kirkosta tai Digi- ja väestötietovirastosta.
  • Palaa otsikoihin

Sukuselvitysmuotoinen virkatodistus

Sukuselvitys on ote henkilöä tai hänen perhettään koskevista kirkonkirjaan tehdyistä merkinnöistä. Sukuselvitystä tarvitaan yleisimmin perunkirjoitukseen ja muuhun kuolinpesän asioiden hoitoon (esim. asunto- ja kiinteistökaupat, vuokrasopimuksen päättäminen, lainhuuto, perinnöstä luopuminen).

• Sukuselvitys sisältää käyttötarkoituksen edellyttämät tiedot henkilön elämän ajalta 15-vuotiaasta alkaen.
    • Sukuselvitykseen merkitään myös mahdolliset aviopuolisot ja lapset. Jos henkilöllä ei ole lapsia eikä aviopuolisoa, todistukseen merkitään vanhemmat ja sisarukset.
    • Sukuselvitys laaditaan kattavasti, joten siinä on kaikki tarvittava tieto esim. perunkirjoitusta varten kirkkoon kuuluvista kuolinpesän osakkaista.
    • Jos henkilö ei ole kuulunut seurakuntaan, tilataan sukuselvitys Digi- ja väestötietovirastosta.
    • Sukuselvityksen saa Tampereen aluekeskusrekisteristä, kun vainaja on ollut kuollessaan Tampereen aluekeskusrekisteriin kuuluvan seurakunnan jäsen tai vainaja on ennen kirkosta eroamistaan eli siirtymistään muuhun rekisteriin viimeksi kuulunut jäsenenä seurakuntaan, joka on mukana Tampereen aluekeskusrekisterissä.
    •     Sukuselvitys on eri asia kuin sukututkimus.

Virkatodistuksen tilaus

Virkatodistus on maksullinen, virkatodistusten ja sukuselvitysten hinnat ja toimitusmaksut.
    Virkatodistus- ja sukuselvitystilaukset tehdään verkossa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon asiointipalvelussa tilaavirkatodistus tai bestallambetsbevis
    • Palveluun tunnistautumiseen tarvitaan pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Yrityskäyttäjät tarvitsevat organisaatioltaan suomi.fi-valtuutuksen.
    • Palvelua voivat käyttää täysi-ikäiset, joilla on kotikunta Suomessa, ja sitä voi käyttää suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Virkatodistuksen ja sukuselvityksen voi tilata myös ottamalla yhteyttä Tampereen aluekeskusrekisteriin.

• Puhelimitse  arkisin klo 9–15 p. 03 219 0700
    • Kirjeitse: Tampereen aluekeskusrekisteri, PL 226, 33101 Tampere

Virkatodistuksen tilaus yrityksille ja yhteisöille

• Yritys- ja organisaatiotilaajat voivat tilata virkatodistuksia tilaa virkatodistus -palvelun kautta.
    • Virkatodistuksia palvelun kautta tilaavan organisaation on annettava valtuus tilauksia tekeville työntekijöilleen Suomi.fi-palvelussa.
    • Ohjeet valtuuttamisesta löytyvät Digi- ja väestötietoviraston sivuilta suomi.fi/valtuudet.
    • Yritysten ja yhteisöjen valtuusasiaksi tulee valita Virkatodistuksen tilaaminen.
    • Julkishallinnon organisaatioiden valtuuttaminen tapahtuu Suomi.fi virkailijavaltuuttamispalvelussa.
    • Palvelu otettiin lokakuussa 2022  ja alueellisten keskusrekisterien yritys- ja organisaatiotilaajille tarkoitetut erilliset tilauslomakkeet ovat poistuneet käytöstä.