Cantionale

Tuomiokirkon kamarikuoro Cantionale uudistuu!
ETSITÄÄN UUSIA LAULAJIA KAIKKIIN STEMMOIHIN.
KOELAULUT KE 29.5. klo 18-20.30 Tuomiokirkossa
KOELAULUT KE 28.8. klo 18-21 Tuomiokirkossa
Kuoron ohjelmisto tulee jatkossa olemaan klassista a cappella -kirkkomusiikkia eri aikakausilta, panostaen erityisesti kuoron sointiin yhdessä laulamisen iloa unohtamatta. Kuoro tulee laulamaan seurakuntamme juhlavammissa messuissa sekä konserteissa. Tulevalla syyskaudella kuoro valmistautuu erityisesti joulukonserttiin, joka pidetään Tuomiokirkossa 20.12.. Kevätkauden 2025 lopussa kuoron olisi tarkoitus tehdä matka Helsinkiin ja laulaa kuoronjohto B -tutkintokonsertissa, mikä liittyy kuoronjohtaja Pirjo Mäntyvaaran kuoronjohdon opintoihin.
Kuoronjohtaja Pirjo Mäntyvaara on myös laulupedagogi, joten kuorossa saa varmuudella laadukasta laulun opetusta jokaisella harjoituskerralla.
Siispä: Sinä kirkkomusiikkia ja laulamista rakastava sopraano, altto, tenori tai basso - Tule uudistumaan kanssamme!
Ilmoittaudu koelauluun Pirjolle: 0408048733 / pirjo.mantyvaara(at)evl.fi

Kamarikuoro Cantionale
Tampereen Tuomiokirkon kamarikuoro
Cantionale  on jo 40-vuotias! Vuosikymmenten aikana kuoro on laulanut useita suuria kirkkomusiikkiteoksia, reissannut Suomessa ja Euroopassa, mutta ennen kaikkea rikastuttanut Tuomiokirkkoseurakunnan jumalanpalveluselämää monipuolisesti upealla hengellisellä kuoromusiikilla.

Haluatko kuoroon?
Kuoro kaipaa riveihinsä erityisesti tenoreita ja bassoja, mutta myös uudet, kirkasääniset sopraanot otetaan ilolla vastaan. Uusia alttoja kuoro ei tällä hetkellä tarvitse. Ota rohkeasti yhteys kuoronjohtajaan, niin sovitaan koelauluaika!

Ohjelmisto

Cantionalen ohjelmistossa tyylien kirjo on runsas - vanhasta kirkkomusiikista gospelin kautta uuteen kirkkomusiikkiin. Ohjelmiston monipuolisuus on rikkaus ja sitä saimme esitellä myös juhlakonsertissamme 7.5..

Aiempina vuosikymmeninä kuoro on esittänyt suuria kirkkomusiikkiteoksia, mm. Bachin Johan­nes-passion, Matteus-passion ja h-molli­messun, Mozartin Requiemin, Faurén Requiemin, Schubertin G-duuri­messun, Vivaldin Glorian sekä Poulencin Glorian.

Nykyisin kuoron ohjelmiston pääpainopiste on monipuolisesti hengellisessä kuoromusiikissa, jota harjoitellaan jumalanpalveluksia ja konsertteja varten.

Kuoroa johtaa kanttori Pirjo Mäntyvaara
pirjo.mantyvaara(at)evl.fi

Puheenjohtaja: Raili Laine
puh. 050 3830824
raililaine53(at)gmail.com

Sihteeri: Carina Tanskanen
carina.tanskanen(at)gmail.com

Cantionale

Kuoro perustettiin vuonna 1983 Tampereen kirkkomusiikkipiirin edustuskuoroksi. Ensimmäinen johtaja oli Kalevan kirkon kanttori Paavo Pitkäranta.

Syksyllä 1985 kuoro siirtyi uuden johtajansa, kanttori Jouko Koskelan myötä Tampereen tuomiokirkon kamarikuoroksi ja kuoro rekisteröitiin yhdistykseksi (Tampereen tuomiokirkon kamarikuoro Cantionale r.y.). Kuoro on yksi Tampereen Tuomiokirkkoseurakunnan kuoroista.

Vuosina 1995–2004 kuoroa johti Pekka Mäntymaa, ja sen jälkeen 2004-2022 Tuomas Laatu. Syksystä 2022 alkaen kuoroa on johtanut kanttori Pirjo Mäntyvaara.

Tällä hetkellä kuorossa on kolmisenkymmentä aktiivista laulajaa ja kuoro valmistautuu 4.5.2023 Tuomiokirkossa pidettävään 40-vuotisjuhlakonserttiin. Kuoro laulaa oman seurakunnan jumalanpalveluksissa Tuomiokirkossa, Aleksanterin kirkossa sekä Kalevan kirkossa ja konsertoi säännöllisesti.

Cantionale on tehnyt vuosikymmenten aikana useita konserttimatkoja eri puolille Eurooppaa ja Suomea. Kuoro on äänittänyt myös kaksi CD-levyä (Lohduksi toisillemme 1997 ja Elämän seppele 2000). Cantionale esiintyy myös vuonna 2003 äänilevylle taltioidussa Jaakko Löytyn 30-vuotistaiteilijajuhlakonsertissa.

Kuoro osallistui Tampereen tuomiokirkon 100-vuotistapahtumiin kuuluneen ”Vihan Päivät 1918” -draaman laulutehtäviin. Kuoro on tehnyt yhteiskonsertteja monien kuorojen ja orkestereiden kanssa.