Pappi kastaa sylissä olevaa vauvaa.

Kaste on lapsen ensimmäinen juhla

Kastejuhlassa eli ristiäisissä ihminen saa kasteen, jonka myötä hänestä tulee kotiseurakuntansa ja kirkon jäsen. Kastemaljan äärellä juhlitaan ainutlaatuista elämää ja sen yhteydessä pienimmät lapset saavat nimensä. Kirkossa kastetaan kaikenikäisiä. Jokainen ihminen on arvokas ja kaste muistuttaa siitä kaikissa elämän vaiheissa.

Kasteajan varaaminen

Kastejuhlaa varten tarvitaan pappi. Juhlan voi järjestää kotona tai seurakuntien tiloissa. Yksityiskohtaiset ohjeet kasteen järjestämiseen löydät Kasteen järjestäminen -sivulta.

Jos teillä on tuttu pappi, jonka haluaisitte kastamaan lapsenne, voitte ottaa häneen suoraan yhteyttä.

Papin löytämisessä ja mahdollisissa tilavarauksissa palvelee seurakuntien asiakaspalvelu p. 03 219 0705 arkisin kello 9–15.

Papin ja juhlatilan varauksen voi tehdä myös netissä:

Kysymys kasteen järjestämisestä?

Kasteen järjestämiseen liittyvän kysymyksen voit lähettää myös alla olevalla lomakkeella seurakuntien asiakaspalveluun.

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.