Vanhoja, kellastuneita kirkonkirjoja ja papereita.

Sukututkimus

Sukututkimus on sukulaisuussuhteiden selvittämistä ja henkilöhistoriallista tutkimusta. Sukututkimuksen tärkeimpiä tietolähteitä ovat seurakuntien kirkonkirjat. Valtaosa seurakunnista on antanut yli sata vuotta vanhat kirkonkirjansa Kansallisarkiston säilytettäväksi. Sukututkimus on eri asia kuin sukuselvitys, joka tarvitaan esimerkiksi perunkirjoitukseen.

Tietoa sukututkimuksesta

Sukututkimukseen luovutettava tietosisältö on perustiedot tilattavasta henkilöstä, joita ovat nimet, syntymäaika ja -paikka, mahdollinen kuolinaika ja -paikka, muuttoajat sekä siviilisääty.

Tietoja luovutetaan ainoastaan virkatodistuksella. Virkatodistukset sukututkimusta varten ovat maksullisia.

Elossa olevista henkilöistä tietoja on hyvä ensisijaisesti pyytää heiltä itseltään. Näin voidaan varmistua tietojen oikeellisuudesta ja siitä, ettei kyseinen henkilö halua käyttää oikeuttaan kieltää omien tietojensa käyttämistä sukututkimuksessa.

Sukututkimustilaukset

Tietoja sukututkimukseen tulee tilata kirjallisesti joko

Henkilötietojen käsittely sukututkimuksessa

Mikäli sukututkimusta varten pyydetään tietoja elävästä viitehenkilöstä, tilaajan tulee toimittaa aluekeskusrekisteriin Selvitys sukututkimusrekisteristä (pdf) (181.9 KB). Täytetyn lomakkeen voi toimittaa aluekeskusrekisteriin joko postitse tai sähköpostitse keskusrekisteri.tampere@evl.fi.

Lisätietoja sukututkimukseen liittyvistä tietosuoja-asioista on Tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilla.

Omatoiminen sukututkimus

• Sukututkija voi omatoimisesti tutkia yli sata vuotta vanhojen kirkonkirjojen tietoja (kuolleiden kirjat 50 vuotta vanhemmat) lain sallimissa puitteissa.
  • Arkistossa voi tutkia ainoastaan Tampereen seurakuntien kirkonkirjoja.
  • Tampereen seurakuntien kirkonkirjojen tietoja lain sallimissa puitteissa voi omatoimisesti tutkia Tampereen ev.lut. seurakuntien keskusarkiston tutkijahuoneessa. Sukututkimustila varataan Tampereen seurakuntien arkistonhoitajalta p. 040 804 8058.

Sukututkimusta varten laadittujen todistusten maksut

Sukututkimusta tai tieteellistä tutkimusta varten laadittujen todistusten perusmaksu on 55 euroa. Hintaan lisätään toimitusmaksu 5 euroa.
  • Samalla lomakkeella tilatuista tiedoista peritään 55 euroa. Mikäli todistusten laatimisesta aiheutuu työtä enemmän kuin 30 minuuttia, veloitetaan lisämaksuna jokaiselta alkavalta 30 minuutin jaksolta 25 euroa.

Toimitusmaksu

• Todistuksesta peritään toimitustavasta riippumatta (nouto, postitse, sähköpostitse) toimitusmaksua 5 €, joka sisältää myös laskutuksen.
  • Jos todistus toimitetaan asiakkaan pyynnöstä useammalla eri tavalla (esim. postitse ja sähköpostitse) tai useampaan eri osoitteeseen, veloitetaan jokaisesta toimituksesta erikseen 5 €.
  • Jos lasku lähetetään asiakkaan pyynnöstä eri osoitteeseen kuin todistus, veloitetaan molemmista erikseen 5 €.
  • Aiemmin lähetettyjen todistusten kopioiden lähettämisestä veloitetaan 10 € / todistus ja toimitusmaksu 5 €.
  • Postiennakolla lähetettävästä tilauksestaa peritään postiennakkomaksu.
  • Tilauksen lähettämisestä ulkomaille peritään posti- ja pankkipalvelumaksut.
  •  Jos lasku lähetetään asiakkaan pyynnöstä eri osoitteeseen kuin todistus, veloitetaan molemmista erikseen 5 €.
  • Maksukehotuksesta veloitetaan 5 euroa.

Sukututkimuksen toimitusaika

• Tilaukset käsitellään saapumisjärjestyksessä.
  • Harrastusluonteinen tietojen käyttö sukututkimustoimintaan ei ole laissa aikasidonnaisesti säänneltyä.

Päivitetty 1.3.2023