Seurakuntavaalit

Seurakuntavaalit 20.11.2022

28.11.2022
Valtaosa uusista luottamushenkilöistä panostaisi nuoriin ja heikompiosaisten auttamiseen

Vaalikoneen tietojen perusteella uudet luottamushenkilöt panostaisivat erityisesti heikompiosaisten auttamiseen, nuoriin ja oikeudenmukaisuuden edistämiseen yhteiskunnassa. Kaikista 69 uudesta seurakuntapäättäjästä vaalikoneen kysymyksiin vastas 64 henkilöä.

23.11.2022
Sirkusesitys vei voiton Lasten vaaleissa

Seurakuntavaalien yhteydessä myös lapset pääsivät äänestämään Lasten vaaleissa eri puolilla Tamperetta.

22.11.2022
Tamperelaiset valitsivat seurakuntaneuvostoihin uusi jäseniä

Seurakuntaneuvostojen jäsenet vaihtuvat tulevalla kaudella. Neljään seurakuntaneuvostoon valittiin uusia jäseniä yli puolet. Eniten vaihtuvuutta on Eteläisen seurakunnan seurakuntaneuvostossa, jossa kuudestatoista jäsenestä vaihtuu yksitoista.

22.11.2022
Seurakuntavaalien äänikuningatar Laura Karhola: ”Haluan edustaa tavallisia tamperelaisia”

– Minua motivoi ja innostaa työskentely seurakuntien luottamustoimissa, koska koen, että on tärkeää saada tavallisen tamperelaisen ääni kuuluviin, miettii Tampereen seurakuntavaalien äänikuningatar, asianajaja ja varatuomari Laura Karhola.

21.11.2022
Kaikkien kirkko -ryhmä nousi voittajaksi seurakuntavaaleissa Tampereella

Voimasuhteet kääntyivät seurakuntavaaleissa Tampereella. Kaikkien kirkko -ryhmä sai eniten paikkoja Tampereen ev.lut. seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon, kaikkiaan 15 paikkaa. Toiseksi suurin ryhmä valtuustossa on Yhdistynyt seurakuntaväki, joka sai 13 paikkaa. Kokoomus ja sitoutumattomat sai 12 paikkaa.

20.11.2022
Seurakuntavaalien äänestysprosentti Tampereella 8,6 prosenttia

Tampereella seurakuntavaalien äänestysprosentiksi tuli alustavien tietojen mukaan 8,6 %. Ennakkoon äänesti 6,0 % äänioikeutetuista.

Seurakuntavaalit Tampereella

Seurakuntavaalit toimitetaan neljän vuoden välein. Marraskuun 2022 seurakuntavaaleissa valitaan seurakuntapäättäjät tulevaksi nelivuotiskaudeksi 2023-2026. Tampereella jokaiselle viidelle seurakunnalle valitaan seurakuntaneuvosto ja lisäksi valitaan seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto, joka on Tampereen seurakuntayhtymän ylin päättävä elin.
Seurakuntavaalit ovat paikallisvaalit. Seurakunnat tarjoavat tamperelaisille apua, tukea ja turvaa, sekä hengen ravintoa ja monenlaisia toimintaa. Seurakuntapäättäjät päättävät, miten seurakunnan toiminta vastaa tamperelaisten toiveisiin ja tarpeisiin.
Samalla vaaleilla on myös merkitystä koko kirkon kannalta, sillä seurakuntapäättäjät valitsevat kirkolliskokouksen maallikkoedustajat.