Kaarnaisessa puussa roikkuu risti, jossa on Jeesus ristillä.

Retriitit

Retriitti on vetäytymistä hiljaisuuteen. Retriitissä voit hetkeksi vetäytyä kiireisestä elämänrytmistä, arjen vaatimuksista ja hidastaa askellustasi.

On hiljainen paikka, jossa rakkaus asuu.
Se on niin yksinkertaista
etten voi ymmärtää,
kuinka vaikeaa on löytää tie hiljaisuuteen,
jossa rakkaus asuu.

Hiljaisuuden retriitti

Hiljaisuuden retriitti on useimmiten viikonlopun mittainen mahdollisuus sitoutua hiljaisuuteen ryhmässä, levätä ja kuunnella omaa sisintä.

Vetäytymistä rytmittävät yhteiset rukoushetket ja ehtoollisen vietot kappelissa sekä ruokailut.

Väljä päiväohjelma vähentää irrallisuuden ja ajelehtimisen tunteita ja vapauttaa elämää luonnolliseen rytmiin. Tulijalla on retriitissä oma huone, hiljentymistä tukevaa lukemista ja ympärillään hoitava luonto. Ohjaajalta voi halutessaan varata ajan henkilökohtaiseen keskusteluun.

Henkilökohtaisesti ohjattu retriitti

Henkilökohtaisesti ohjatussa retriitissä yhdistyvät hiljaisuus ja hengellinen ohjaus. Pohjana on ignatiaaninen rukousperinne.

Yhteinen ohjelma muodostuu päivittäisestä messusta ja ruokailuista. Kunkin henkilökohtainen retriitti rakentuu rukousmietiskelyistä, joissa jokainen peilaa raamatun teksteihin omaa elämäänsä. Osallistuja tapaa päivittäin ohjaajansa, jolta saa tekstit ja tukea matkalleen.

Retriitissä tapahtuva liike on osanottajan ja Jumalan välistä, ohjaajan tehtävä on auttaa sen tunnistamisessa. Pisimmillään tällainen retriitti kestää kahdeksan päivää, lyhyemmässä muodossaan pidennetyn viikonlopun.

Arkiretriitti

Arkiretriitti, ohjatut rukousviikot, on retriitti keskellä arkea, työtä ja perhe-elämää.

Osallistuja sitoutuu puolituntiseen mietiskelyyn päivittäin kotonaan ja tapaa ohjaajan viikoittain, puoli tuntia kerrallaan esimerkiksi seurakunnan tiloissa. Retriittiläinen saa ohjaajaltaan raamatun tekstit ja mahdollisuuden jakaa rukouskokemuksestaan sen, mitä haluaa. Tämä hengellinen matka alkaa ryhmäkokoontumisella, jossa opastetaan raamatun mietiskelyn tapaa ja sovitaan tapaamisista. Viikot myös päätetään yhdessä.

Retriitti ja työelämä

Tavallisimmin retriittiin hakeudutaan itsekseen, toisia tulijoita tuntematta, eri tilanteista ja eri syistä. Hiljaisuus luo yhteyttä, jossa jokainen voi olla omalla tavallaan. Ei tarvitse tehdä vaikutusta, ottaa kontaktia, eikä vältelläkään. Elämän yksinkertaisuus ja pyhyys saavat tilaa, levon ja työn rytmi voi palautua.

Päivän tai parin retriitti työpäivinä voidaan järjestää myös yhden tai useamman työyhteisön jäsenille yhdessä suunnitellen ja työajalla. Lähtökohta on toinen, mutta hiljaisuus voi näinkin avata uutta.

Jotkut työnantajat sisällyttävät hiljaisuudenviljelyn työhyvinvointitoimintaansa ja korvaavat sen kustannuksia, asia kannattaa tarkistaa. Kuka järjestää, ketkä ohjaavat?

Retriitinohjaajia kouluttaa Hiljaisuuden ystävät ry, osin yhteistyössä hiippakuntien kanssa.

Tampereen seurakuntien järjestämissä retriiteissä ohjaajina on ihmisiä eri ammateista, myös seurakuntien työntekijöitä. Retriittitoiminta on alusta asti ollut ekumeenista.

Hiljentyminen ja retriitit

RetriittiRetriitti

Hiljaisuuden jooga® -retriitti Metsäkestilässä pe 24.5.2024 klo 18 - su 26.5.2024 klo 15Metsäkestilän retriittitalo

RetriittiRetriitti

Luovuus rukouksena – hiljaisuuden retriitti Pättiniemessä pe 24.5.2024 klo 18 - su 26.5.2024 klo 15Pättinniemen leirikeskus

RetriittiRetriitti

Hiljaisuuden retriitti heräävän luonnon keskellä Metsäkestilässä pe 7.6.2024 klo 18 - su 9.6.2024 klo 15Metsäkestilän retriittitalo "Kuunnelkaamme lintuja, tuulta, vettä ja hiljaisuutta."

RetriittiRetriitti

Kasvakaa kuin kedon kukat - kasvi- ja talkooretriitti Metsäkestilässä ma 1.7.2024 klo 0 - to 4.7.2024 klo 0Metsäkestilän retriittitalo

RetriittiRetriitti

Henkilökohtaisesti ohjattu retriitti Metsäkestilässä ke 7.8.2024 klo 18 - su 11.8.2024 klo 15Metsäkestilän retriittitalo Tässä retriitissä yhdistyvät hiljaisuus ja hengellinen ohjaus.

RetriittiRetriitti

Meditatiivisen rukouslaulun retriitti Metsäkestilässä pe 30.8.2024 klo 18 - su 1.9.2024 klo 15Metsäkestilän retriittitalo

RetriittiRetriitti

Hiljaisuuden retriitti “Fransiskuksen jalanjäljissä” Metsäkestilässä pe 13.9.2024 klo 18 - su 15.9.2024 klo 15Metsäkestilän retriittitalo

RetriittiRetriitti

Uniretriitti Metsäkestilässä pe 20.9.2024 klo 18 - su 22.9.2024 klo 15Metsäkestilän retriittitalo Uniryhmätyöskentelyä omien unien pohjalta hiljaisuuden kannattelussa perjantai-iltapäivästä sunnuntai-iltapäivään. Käytämme M. Ullmanin uniryhmämetodia.

RetriittiRetriitti

Rauhaa rauhattomuuteen – Hiljaisuuden retriitti Heinäkalliolla pe 27.9.2024 klo 18 - su 29.9.2024 klo 15Heinäkallion leirikoti, Kangasala

RetriittiRetriitti

Hoitava ääni – kaupunkiretriitti Aleksanterin kirkossa pe 4.10.2024 klo 17.30 - la 5.10.2024 klo 17Aleksanterin kirkko Tämä retriitti kutsuu lepoon erilaisten äänimaisemien äärellä kirkkotilassa ja luonnossa, laulussa ja hiljaisuudessa. Entä millainen on Jumalan hoitava ääni?