Kesäinen ilmakuva vaalean keltaisesta puisesta Vanhasta kirkosta Keskustorilta päin ja kellotapulista kirkon vieressä oikealla, taustalla vihreitä lehtipuita ja Finlaysonin ja Tampellan alueen punatiiliset tehdasrakennukset piippuineen.
Keskustorin laidalla Vanha kirkko ja sen kellotapuli ovat olennainen osa Tampereen kaupunkikuvaa.Kuva Hannu Jukola

Vanha kirkko

Keskustori, 33100 Tampere
p. 040 804 8766

Tampereen Vanha kirkko on vuonna 1825 käyttöön otettu puinen ristikirkko Keskustorin kupeessa. Tyyliltään uusklassisen ristikirkon suunnitteli italialaissyntyinen Carlo Bassi.

Kirkon 360-virtuaaliesittely

Kirkossa on nykyisin 240 istumapaikkaa.Palaa otsikoihin

Uusklassinen ristikirkko

Tyyliltään uusklassisen ristikirkon suunnitteli maan rakennusasioita silloin valvoneen intendenttikonttorin päällikkö, italialaissyntyinen Carlo Bassi. Sitä ennen kaupunkilaiset olivat saaneet tyytyä Tammerkosken kartanon väentuvasta muodostettuun vaatimattomaan saarnahuoneeseen.

Kirkon rakentamista olivat viivyttäneet kiistat kirkon paikasta ja materiaalista sekä kaupunkilaisten yleinen köyhyys, jonka nojalla esivalta oli myöntänyt poikkeusluvan puukirkon rakentamiseen vastoin Messukylän kirkkoherran ja hänen kannattajiensa taipumatonta tahtoa.

Kellotapuli

Kartanon kellarin paikalle Kauppakadun päätekohtaan rakennettiin 1828-1829 Carl Ludvig Engelin suunnittelema kellotapuli, johon sijoitettiin kaksi kirkonkelloa.  Muutamaa vuotta myöhemmin tapuliin tuli Tampereen ensimmäinen julkinen ajannäyttäjä, ilmajokelaisen Juha Jaakonpoika Könnin valmistama yksiviisarise tornikello. Sellaisena, yhä vain tunnit osoittavana, se antaa tämän päivän hätäiselle ohikulkijalle terveellisen aiheen kysyä kiireen tarpeellisuutta.

Alttaritaulu

Kirkko sai vuonna 1831 kaunistuksekseen R. W. Ekmanin maalaaman, Kristusta Getsemanessa esittävän alttaritaulun.

Kirkon historia

Kaupungin kasvaessa puukirkko kävi pian ahtaaksi. Vuonna 1847
kirkkoa laajennettiin pidentämällä kuorisakaraa ja rakentamalla
poikkisakaroihin parvekkeet. Vuotta myöhemmin valmistuivat
ruotsalaissyntyisen, Kangasalan urkurakentamon perustaneen
Anders Thulén (1813–1872) rakentamat 22-äänikertaiset urut.

Aleksanterin kirkon valmistuttua 1881 puukirkko jäi ensin
kylmilleen, mutta 1890-luvulla sen asua uudistettiin uusrenessanssin
hengessä. Kirkon nykyinen ulkovuoraus on tältä ajalta.

Uudistus- ja remonttityöt

Vuosina 1953–1954 kirkko peruskorjattiin ja palautettiin lähes
alkuperäiseen klassiseen asuunsa Nils Erik Wickbergin (1909–
2002) laatiman suunnitelman mukaisesti. Muun muassa sivulehterit
poistettiin.

Vuonna 2000 kirkko maalattiin sisältä ja alttariosa järjesteltiin
uudelleen. Koristeellinen saarnatuoli konservoitiin ja sakastin
pinnat entisöitiin. Puiset julkisivut, ikkunat ja ovet sekä puiset
portaat kunnostettiin ja maalattiin vuonna 2011. Puuosat käsiteltiin
huolellisesti, jotta uusi maali pysyisi seinissä mahdollisimman
hyvin. Kirkon seinät ovat höylättyä lautaa, ja ne on uusina
kyllästetty vernissalla. Maalina käytettiin perinteitä kunnioittaen
pellavaöljymaalia.

Julkisivun yksityiskohdat kunnostettiin niin, että vettä ei pääse
rakenteisiin. Julkisivun kunnostivat seurakuntien työntekijät ja
Tampereen ammattiopiston pintakäsittelylinjan opiskelijat. Kirkon
ovet ja ikkunat kunnostettiin ammattiopistolla oppilastyönä.
Vanha kirkko maalattiin edellisen kerran vuosina 1983 ja 996

Kansainvälinen kirkko

Tampereella asuvat vieraskieliset ovat ottaneet kirkon jumalanpalveluspaikakseen: englanninkieliseen messuun (English Service) kokoonnutaan  sunnuntaisin klo 16.

Muiden keskikaupungin kirkkojen tapaan Vanha kirkko on myös suosittu vihkikirkko. Kirkossa on nykyisin 240 istumapaikkaa.

Tampereella asuvat vieraskieliset ovat ottaneet kirkon jumalanpalveluspaikakseen: englanninkieliseen messuun (English Service) kokoonnutaan  sunnuntaisin klo 16.

Muiden keskikaupungin kirkkojen tapaan Vanha kirkko on myös suosittu vihkikirkko. Sivuovesta pääsee hienosti puistoon ja pääovelta portaita pitkin Keskustorin mukulakiville.

Kirkossa on nykyisin 240 istumapaikkaa.

Tapahtumia

WALK IN -terapia ma 13.5.2024 klo 13-17Vanha kirkko Walk in –tapaamisessa käsitellään niitä asioita, joista sinä haluat puhua. Ei tarvitse varata aikaa

Kurssi tai luentoKurssi tai luento

Toivon yhteisöjä rakentamassa? pe 17.5.2024 klo 16-17.30Vanha kirkko Toivon yhteisöt? on kohtaamisten workshop, jossa tunnistetaan tulevaisuuden uusia yhteisömalleja käytännön case-kertomusten, tekijöiden, seurakuntalaisten ja tätä kehitystä tukevien hankkeiden kautta.

MusiikkiMusiikki

Elämänpuu pe 17.5.2024 klo 22.30-23.30Vanha kirkko Uudet psalmit sanoin ja sävelin.

MusiikkiMusiikki
Kurssi tai luentoKurssi tai luento

Kun ei riitä – Onko huippu-urheilussa sijaa keskeneräisyydelle ja inhimillisyydelle? la 18.5.2024 klo 13-14.30Vanha kirkko Kilpa- ja huippu-urheilu ovat tavoitteellista sekä päämäärätietoista toimintaa. Kaikista ei kuitenkaan tule voittajia eikä mitalisteja. Keskustelemassa mm. Matti Heikkinen, Ella Junnila, Marjukka Suihko ja Erkka Westerlund.

Kurssi tai luentoKurssi tai luento

WALK IN -terapia ma 20.5.2024 klo 13-17Vanha kirkko Walk in –tapaamisessa käsitellään niitä asioita, joista sinä haluat puhua. Ei tarvitse varata aikaa

JumalanpalvelusJumalanpalvelus

Vanhan kirkon messu pe 24.5.2024 klo 18-19.30Vanha kirkko Rento ja avara messu viikonlopun aloittamiseen.

ICCK English Service su 26.5.2024 klo 16Vanha kirkko

JumalanpalvelusJumalanpalvelus

WALK IN -terapia ma 27.5.2024 klo 13-17Vanha kirkko Walk in –tapaamisessa käsitellään niitä asioita, joista sinä haluat puhua. Ei tarvitse varata aikaa

JumalanpalvelusJumalanpalvelus

Vanhan kirkon messu pe 31.5.2024 klo 18-19.30Vanha kirkko Rento ja avara messu viikonlopun aloittamiseen.

ICCK English Service su 2.6.2024 klo 16Vanha kirkko