Harmaan betonisen kellotapulin takana mäen päällä on matala  punatiilinen kirkkorakennus  vihreiden puiden varjostamana.
Tesoman kirkko. Kuva: Juha-Pekka Aaltonen

Tesoman kirkko

Tesomankuja 11, 33310 Tampere
p. 040 804 8545

Keskellä Tesoman lähiötä sijaitseva Tesoman kirkko on samalla kirkkosali ja monitoimitila.

Kirkon 360-virtuaaliesittely

Historia

Tesoman kirkko vihittiin käyttöönsä helluntaina 1978. Hajanainen, 30 000 asukkaan Harjun seurakunta sai kipeästi tarvitsemansa monipuolisen toimintapisteen keskelle Tesoman lähiötä. Kirkon on suunnitellut arkkitehti Olavi Suvitie.

Arkkitehtuuri

Kirkko on rakennettu punatiilestä männikköiselle kankaalle, lähelle luontoa. Luonnonläheisyys tuntuu myös itse kirkkosalissa, josta avautuu suuri ikkuna suoraan mäntymetsikköön.

Tesoman kirkko on monitoimitila. Varsinaiseen kirkkosaliin mahtuu sata henkeä, mutta yhdistämällä seurakuntasalin ja rippikoululuokan jumalanpalvelukseen voi osallistua 350 sanankuulijaa.

Taidetta

Nyt näemme kuin kuvastimessa - silloin kasvoista kasvoihin on nimeltään taiteilija Laila Pullisen suunnittelema kärsivän Kristuksen hahmoinen reliefi, joka hankittiin kirkon alttariveistokseksi. Teos on valettu messinginvärisestä pronssivaluseoksesta ja painaa 500 kiloa.

Kirkkosalin 12-äänikertaiset urut on valmistanut Kangasalan urkutehdas. Helmi Vuorelma Oy:n toimittamat kirkkotekstiilit on lahjoittanut opettaja Hilppa Lilja.

Kellotapulin kelloihin on kaiverrettu tekstit Jumala on rakkaus ja Jolla on korvat, se kuulkoon.

Alakerran tiloineen Tesoman kirkko tarjoaa pesäpaikan lapsille, nuorille, aikuisille ja vanhuksille.

Hiljaisen viikon elämyksellisen kärsimystien Via Dolorosan kulkee vuosittain noin 2 500 ihmistä.

Tapahtumia

Aamumessu ke 15.5.2024 klo 8.30Tesoman kirkko

Ei Tesoman Olotilaa Kirkon juhlien takia pe 17.5.2024 klo 10Tesoman kirkko

Ei messua su 19.5.2024 klo 10Tesoman kirkko