Yleiskuva Messukylän kirkosta, joka on uusgoottista tyyliä edestava punatiilinen kirkko ja kirkko on  vihreiden lehtipuiden ympäröimänä ja etualalla hautausmaan hautakiviä.
Messukylän kirkko. Kuva Juha-Pekka Aaltonen

Messukylän kirkko

Messukylänkatu 54, 33700 Tampere
p. 050 599 8215

Messukylän kirkko on Messukylän kaupunginosan kahdesta kirkosta uudempi. Puhtaaksi muurattu tiilikirkko valmistui vuonna 1879. Kirkon yhteydessä on myös yksi Messukylän kolmesta hautausmaasta.

Messukylän kirkko

Kirkon 360-virtuaaliesittely

Historia

Messukylän seurakunnan nykyinen pääkirkko rakennettiin ennätysajassa vuonna 1879, koska seurakuntaa siihen asti palvellut kivikirkko oli huonossa kunnossa.

Punatiilinen kirkko on ajalle tyypillistä uusgoottista tyyliä. Vihkiäisjuhlaa vietettiin ensimmäisenä adventtina, vaikka kaikkea tarpeellista ei kirkkoon vielä oltu hankittu. Alexandra Såltinin maalaama alttaritaulu saatiin yhdeksän vuotta myöhemmin, urut vuonna 1889.

Messukylän kirkkoa on jouduttu korjaamaan useaan otteeseen. Vajaat kymmenen vuotta kirkon valmistumisen jälkeen kirkon torni sortui ja korjausten yhteydessä se madallettiin nykyiseen muotoonsa. Vuoden 1918:n levottomuudet vaurioittivat Messukylän molempia kirkkoja. Viimeisin peruskorjaus tehtiin kirkon satavuotisjuhliin ja siinä katto sai sinisen värinsä.

Urut

Nykyiset, 24-äänikertaiset urut ovat kirkossa jo kolmannet.

Kirkkotekstiilit

Satavuotisjuhlaan hankittiin myös täydellinen kirkkotekstiilisarja messukasukoineen. Sarjan suunnitteli vanhojen kirkkotekstiilien henkeen peruskorjaustyön suunnittelija arkkitehti Seppo Rihlama. Kaukajärveläinen tekstiilityön opettaja Hilkka Lehtinen nypläsi tekstiilien pitsikoristeet muun ompelutyön ohella.

Hiljentävä maamerkki

Liittyminen Tampereen seurakuntiin tapahtui 1948, vuotta myöhemmin kuin kunnallinen liittyminen. Muutos alkuperäisestä emäseurakunnasta yhdeksi suuremmasta kokonaisuudesta on ollut suuri. Messukylän kirkko ja hautausmaa sen ympärillä on hiljentävä maamerkki vilkasliikenteisten katujen risteyskohdassa.

Tapahtumia

Hengellinen tilaisuusHengellinen tilaisuus