Pyynikin kirkkopuiston suihkulähde kevätpäivänä ja taustalla näkyy punatiilinen goottilainen kirkko.

Aleksanterin kirkko

Pyynikin kirkkopuisto, 33200 Tampere
p. 040 804 8764

Aleksanterin kirkko on Tampereen keskustassa, Hämeenpuiston laidalla sijaitseva kirkko. Se on nimetty keisari Alekanteri II:n mukaan. Kirkkoa ympäröi Pyynikin kirkkopuisto , joka on entinen hautausmaa. Aleksanterin kirkon sunnuntain klo 10 messut striimataan Tuomiokirkkoseurakunnan Youtube-kanavalle.

Aleksanterin kirkko

• Avoinna tiistaista perjantaihin klo 11—18, lauantaina toiminnan mukaan, sunnuntaina klo 11—15.
  • Opastukset tiistaista perjantaihin klo 11—18.

Arkkitehtuuri

Aleksanterin kirkko edustaa arkkitehtuuriltaan lähinnä uusgotiikkaa, jossa on eri tyylisuuntien vaikutusta. Nimensä kirkko sai keisari Aleksanteri II:n valtaistuimelle nousun 25-vuotisjuhlan kunniaksi, sillä kirkon peruskivi laskettiin samana päivänä 2.3.1880, jolloin tätä juhlaa vietettiin. Kirkko vihittiin adventtina 1881.

Ensimmäinen peruskorjaus kirkossa aloitettiin 1937, mutta töitten ollessa loppusuoralla marraskuussa tulipalo tuhosi miltei kaiken. Töitä jatkettiin kuitenkin välittömästi, niin että myös kuori uudistettiin nykyiseen asuunsa. Peruskorjaustyö oli valmis joulukuussa 1938.

Vuonna 1980 saatiin päätökseen toinen suuri peruskorjaus, jonka tuloksena kirkkosali sai alkuperäisen väriasunsa. Kuorin seinät, joissa ovat kuvattuina evankelistojen symbolit, jäivät muistoksi vuonna 1937-1938 suoritetusta peruskorjauksesta. Kuorin koristeaiheet ovat taiteilija Antti Salmenlinnan käsialaa.

Alttaritaulun Vapahtajan kirkastaminen on maalannut Aleksandra Såltin 1883. Kuorin ja toisessa kerroksessa olevan pienen kokoushuoneen koristeaiheet vuodelta 1938 ovat Antti Salmenlinnan käsialaa.

Peruskorjauksessa 1980 hankitun alttaripöydän krusifiksin ovat tehneet Ipi ja Pekka Pyhältö, kirkkotekstiilit on suunnitellut Anja Savolainen. Nykyisissä uruissa on 56 äänikertaa.

Valmistuessaan 1881 Aleksanterin kirkko oli Tampereen kaupunkiseurakunnan pääkirkko, jonka valmistuminen oli toinen seurakunnan itsenäistymisen perusedellytyksistä. Kansan suussa kirkko saikin nimen Uusi kirkko.

Krypta

Vuonna 2008 kirkon alakertaan valmistui krypta, jossa on 80 hengen seurakuntasali, keittiö sekä nykyaikaiset sosiaalitilat työnmtekijöille. Uusissa tiloissa yhdistyvät vanhat rakenteet ja moderni arkkitehtuuri, ja saliin on ripustettu taiteilija Pälvi Hannin triptyykki.

Samassa yhteydessä kirkon pääoven vasemmalla puolella valmistui sisäänkäynti hissille, joka kuljettaa kirkkosaliin ja alakerran tiloihin.

Tapahtumia

Hengellinen tilaisuusHengellinen tilaisuus KohtauspaikkaKohtauspaikka

Lohdun hetki - keskustelumahdollisuus ke 15.5.2024 klo 16-18Aleksanterin kirkko

Hengellinen tilaisuusHengellinen tilaisuus KohtauspaikkaKohtauspaikka
MusiikkiMusiikki KonserttiKonsertti

Pro Fide: Teet ihmeen to 16.5.2024 klo 19-20Aleksanterin kirkko Lauluja ja hartauksia seurakunnan elämään.

Kurssi tai luentoKurssi tai luento

Meditatiivinen valokuvaus: Lempeä katse itseen, Luojaan ja luomakuntaan pe 17.5.2024 klo 9-10Aleksanterin kirkko Johdatus ja harjoitus meditatiiviseen valokuvaukseen.

RetriittiRetriitti

Ignatiaaninen hengellinen ohjaus: Ignatiaaninen raamattumietiskely pe 17.5.2024 klo 10-10.50Aleksanterin kirkko Pysähdy hetkeksi ignatiaaniseen tapaan.

RetriittiRetriitti

Tampereen Tuomasmessun esittely Kirkon juhlilla pe 17.5.2024 klo 10.45-16Aleksanterin kirkko

Hiljaisuuden jooga pe 17.5.2024 klo 13-13.50Aleksanterin kirkko Kristillistä joogaa.

Kurssi tai luentoKurssi tai luento

Mitä annettavaa luterilaisuudella on Suomelle ja maailmalle? pe 17.5.2024 klo 16-17Aleksanterin kirkko Paneelikeskustelussa pohditaan mm. mikä on luterilainen identiteetti nopeasti muuttuvassa maailmassa?

MusiikkiMusiikki KonserttiKonsertti

Big Band praise pe 17.5.2024 klo 19.30-21Aleksanterin kirkko Laulua ja ylistystä ison orkesterin säestyksellä!

MusiikkiMusiikki

Nuorisokuorojen konsertti pe 17.5.2024 klo 22.30-23.59Aleksanterin kirkko Nuorisokuorot konsertoivat Aleksanterin kirkossa

MusiikkiMusiikki

Toivon puutarha -vaellus ja Kuolema elämän peilinä- meditaatio la 18.5.2024 klo 9-9.45Aleksanterin kirkko Pyhiinvaellus ja meditaatio.