Vanha harmaa kivikirkko, jossa on punainen tiilikatto, on mäen päällä, ja kirkon edessä on vihreä nurmialue, jossa on kukkaistutuksia.
Aitolahden vanha kirkko. Kuva Hannu Jukola

Aitolahden vanha kirkko

Aitolahden vanha kirkko on kesäisin suosittu vihkikirkko. Vanha kivikirkko on kaunis ja tunnelmallinen kauniine istutuksineen ja piha-alueineen.

Aitolahden vanha kirkko

• Aitoniementie 268, 33680 Tampere
  • p. 040 804 8644
  • Avoinna toiminnan mukaan.

Kirkon 360-virtuaaliesittely

Suunnittelu ja rakentaminen

Keskiaikaista kirkkoa muistuttava kirkko on muurattu kivestä vuosina 1927-1928. Kirkon suunnitteli arkkitehti Birger Federley. Tyylillisesti kirkko edustaa 1910 - 1920 -lukujen historismia.

Taide

Kirkko on koristeltu sisältä taiteilija Kalle Löytänän maalauksin. Pääkäytävän kohdalla, urkuparven alla on vanha kirkollinen aihe: sydänverellään poikasiaan ruokkiva pelikaani. Urkujen läheisyydessä holvikaarta koristaa enkelinsiipiaiheinen ornamentti. Alttarin holvikaaressa kätensä ristineet enkelit kantavat seurakunnan yhteistä rukousta. Alttari-ikkunan, ristiinnaulittua Kristusta esittävän lasimaalauksen, on suunnitellut taiteilija Fritz Hilbert.

Urut

Pneumaattiset, 19 äänikertaiset urut on rakentanut Kangasalan urkutehdas.

Kirkonkellot

Tapulin kellotornissa kumahtelee Mikkelin entisen venäläisen sotilaskirkon kello sekä myöhemmin Lokomolta tilattu suurempi ja kumeaäänisempi kirkko.

Remontti

Kirkon täydellinen sisäremontti tehtiin talvella 1996-1997 arkkitehtitoimisto Kostiainen-Tanhua laatimien suunnitelmien pohjalta. Kirkko sai uuden valaistus- ja lämmitysjärjestelmän. Kirkon takaosaan rakennettiin taitelija Arto Lappalaisen suunnittelemana hiljentymisalttari ja sen eteen ikkunaan värillinen lyijylasiteos. Niiden edessä on aitolahtelaisesta omenapuusta tehty pieni krusifiksi.

Hautausmaa

Hautausmaa sijaitsee kirkon läheisyydessä. Y.Ekblomin suunnittelema, Kurun mustasta graniitista valmistettu sankarivainajien muistomerkki paljastettiin syyskuussa 1947. Karjalaan jääneiden muistomerkki pystytettiin hautausmaalle 1960.

Tapahtumia

Iltakirkko ja ehtoollinen ke 22.5.2024 klo 19Aitolahden vanha kirkko