Yleiskuva Aitolahden kirkosta, josta näkyy punatiilinen kellotorni ja kaareva kirkon seinä.
Aitolahden kirkko. Kuva Hannu Jukola

Jenseninkatu 4, 33610 Tampere
p. 050 337 4077

Aitolahden kirkko sijaitsee Olkahisen kaupunginosassa, kirkkorakennuksen nimi on Suojamuuri. Vanha Aitolahden kuntakeskus sijaitsee Sorilassa

Kirkossa on 200 kiinteää istumapaikkaa. Irtotuoleja saa kirkkosaliin lisää 150 kappaletta. Aulatilaan voidaan lisäksi tarvittaessa laittaa 70 istumapaikkaa. Kirkkoon pääsee vaivatta pyörätuolilla.

• Jenseninkatu 4, 33610 Tampere
  • p. 050 337 4077

Suunnittelu ja rakentaminen

Kirkon on suunnitellut arkkitehtitoimisto KSOY - Erkki Karvala, Markku Koskinen ja Juha Röysä. Sisustussuunnittelu on Taina Väisäsen käsialaa.

Kirkko on rakennettu arkkitehti Pentti Turusen vuonna 1980 suunnitteleman punatiilisen seurakuntatalon yhteyteen. Vanhat tilat toimivat nuoriso- ja lapsityön tiloina.

Kirkkotila

Materiaaleina on käytetty tiiltä, lasia ja terästä. Uuden osan hallitsevana elementtinä on massiivinen punatiilinen muuri, josta kirkko on saanut nimekseen Suojamuuri. Se on kuin Jumalan käsi, jonka suojassa seurakunta kokoontuu.

Violetti sakasti ja vihreä lastenhuone ovat tiloina tilassa. Suuret ikkunat avautuvat luontoon. Lattia on mustaa graniittia ja puuosat lämpökäsiteltyä koivua.

Alttari

Alttarin on suunnitellut sisustusarkkitehti Taina Väisänen. Puinen, venemäinen pöytätaso lepää kahden graniittipylvään päällä. Vene symbolisoi seurakuntaa ja graniitti suomalaista pysyvyyttä ja luotettavuutta.

Alttarin lasilevy esittää järveä tai merta, jolla vene kulkee. Lasia koristavat monet perinteiset, kristilliset symbolit. Lasilevyissä toistuu Isä Meidän rukous. Rukous edustaa kristillisen sanoman jatkuvuutta ja kantavuutta.

Taide

Lasinen alttaritaulu - Ylösnousseen Jeesuksen kasvot - on nimeltään Rauha teille. Sen on valmistanut teologi ja taiteilija Hannu Konola. Alttaripöydällä ja sakastissa olevat hopeiset krusifiksit sekä sivualttarilla olevan, kaksi metriä korkean, pronssisen krusifiksin on muotoillut professori, kuvanveistäjä Kari Juva. Kastepöydän takana olevat maalaukset on maalannut taiteilija Olli Marttila.

Taiteilija Arto Lappalaisen Aitolahden vanhan kirkon lattialaudoista valmistama kulkueristi siirrettiin kulkueessa uuteen kirkkoon sen käyttöönoton yhteydessä.

Kirkkotekstiilit on suunnitellut Laura isoniemi.
Kirkon eteisalaan on tulossa Taina Väisäsen suunnittelema lähetyskynttelikkö sekä professori Kari Juvan suunnittelema vaivaisukko. Sopimusvuori valmistaa vihkiryijyn.

Kirkonkellot

Kirkonkellot on valmistettu Hollannissa. Kelloja on neljä, joista suurin painaa 690 kiloa. Kelloissa on Herran siunauksen teksti pätkittynä neljään osaan.

Muuta

Seurakunnan monipuolista toimintaa palvelevat myös punttisali, sauna- ja takkahuoneosasto sekä verstastilat.

Urut

Uruissa on 25 äänikertaa. Urkuvalmistamo Martti Porthan Oy:n tekemät urut edustavat saksalaista romanttista tyyliä. Fasadi on lämpökäsiteltyä koivua. Puuosat on päällystetty mehiläisvahalla. Koskettimet ovat lehmänluuta ja mustat ebenholzia. Uruilla on korkeutta 6,5 m ja leveyttä 4,3 m.

Piispa Juha Pihkala vihki kirkon käyttöön syyskuussa 2001.

Estettömyystiedot ja kartta

Jenseninkatu 4, 33610 Tampere
p. 050 337 4077

Liikuntarajoitteiset Liikuntarajoitteiset Kuulokojeet Kuulokojeet Inva WC Inva WC Lastenhoitohuone Lastenhoitohuone

Tapahtumia

Kurssi tai luentoKurssi tai luento

Kerro uskostasi -päivä la 18.5.2024 klo 10-19Aitolahden kirkko Jeesus kutsuu seuraajiaan ihmisten kalastajiksi. Tule oppimaan kalastamista.

Kurssi tai luentoKurssi tai luento

Kohtaamisilta su 19.5.2024 klo 17.15Aitolahden kirkko Messu kahvilatunnelmissa