Aamukaste-tilaisuudessa pappi sytyttää kastekynttilää, ja taustalla on lapsia ja aikuisia.

Aamukaste

Tämän helpompaa kasteen järjestäminen tuskin voi olla. Aamukasteessa ihan kaikki on tehty valmiiksi perheen puolesta kakkukahveista kirkon koristeluun. Aamukaste on mukava, yhteisöllinen ja juhlallinen kastetapahtuma, johon voi tuoda pienen tai vähän isommankin lapsen kastettavaksi.

Seuraava Aamukaste järjestetään Finlaysonin kirkossa 16.3.2024.

Punatukkainen pappi koskettaa sormellaan  naisen sylissä olevan lapsen otsaa.
Aamukaste Finlaysonin kirkossa. Kuva: Hannu Jukola

Vieraat ovat tervetulleita kastejuhlaan

Mukaan kannattaa ottaa lähipiiri juhlimaan suurta asiaa ja nauttimaan seurakunnan tarjoamat kakkukahvit.

Aamukasteessa lauletaan tuttuja lastenvirsiä pianolla säestettynä.

Tilaisuuden kulku määrittyy sen mukaan, kuinka paljon kastettavia on ja mikä on heidän ikäjakaumansa.

Huomioon otettavaa kasteeseen liittyen:

• Alle 12-vuotiaan kastettavan toisen huoltajan on kuuluttava kirkkoon. Yli 12-vuotiaan kohdalla riittää huoltajien suostumus. Yli 15-vuotiailta edellytetään rippikoulua.
  • Kastettavalla tulee olla kaksi kummia. Kummien tulee olla konfirmoituja ev.lut. kirkon jäseniä. Jos kummin löytäminen tuottaa vaikeuksia, seurakunta voi auttaa etsinnässä.